Foto: Tanais på flickr under CC-lisensFoto: Tanais på flickr under CC-lisens

Vil utvide klagerett for boligkjøp

Nyheter 2009-03-20 Av Reidar Von Hirsch Reklamasjonsfrist for kjøp av mobiltelefon: 5 år.
Reklamasjonsfrist for kjøp av ny bolig: 5 år.


Hvordan henger dette sammen?

Feil oppdages først etter 6-10 år
Under dagens ordning for reklamasjon ved kjøp av ny bolig har forbruker fem år å klage dersom feil oppdages. Eventuelle skader som måtte oppstå senere enn det er det den nye eieren som må betale.

Ifølge Forbrukerrådet oppdages byggeskader på nye boliger først etter at denne femårsfristen er løpt ut. Kun 10-15 prosent av feilene ved nye boliger komme til syne under denne fristen, og det kan ofte ta opp til ti år før typiske feil som fukt, sopp og råte oppdages.

Dette er fordi en bolig ofte må ha vært i bruk en stund før slike feil kommer til overflaten.

Høyre vil ha lengre frist
Stortingsrepresentantene Torbjørn Hansen, Elisabeth Røbekk Nørve og Bent Høie (Høyre) fremmet onsdag forslag til Stortinget om å styrke disse forbrukerrettighetene ved å forlenge reklamasjonsfristen til ti år.

- Det er meningsløst at reklamasjonsfristen ikke er lenger ved kjøp av en bolig, enn den er for kjøp av en forbruksvare som mobiltelefon, sier Høyres næringspolitiske talsmann Torbjørn Hansen til Høyres egne hjemmesider.

Torbjørn Hansen, Stortingsrepresentant Høyre
Torbjørn Hansen, Stortingsrepresentant Høyre

Torbjørn Hansen, Stortingsrepresentant for Høyre. Foto: tomas [at] icu [dot] no

I en pressemelding på Høyres hjemmesider sier Torbjørn Hansen at det også bør vurderes om man skal innføre obligatorisk byggeforsikring, full tilstandsrapport og medfølgende servicehefte ved salg av bolig.

Obligatorisk tilstandsrapport og servicehefte skal også gjelde ved salg av gamle boliger, noe som kun er frivillig under dagens ordning.

Forbrukerrådet støtter forslaget
- Det må innføres et påbud om tilstandsrapport ved salg av bolig. Folk har for stor tiltro til at dagens verdi- og lånetakster sier noe om feil og mangler ved boligen. Dette fører til mange langvarige tvister og store problemer for både selger og kjøper, sier Randi Flesland, direktør i Forbrukerrådet.

I Danmark har tilstandsrapporter redusert alvorlige byggefeil med 20 prosent siden ordningen ble innført.

I forrige uke presenterte Takstlovutvalget sin rapport, der de gikk inn for å ersatte dagens ordning med takstrapporter for bolig med en full tilstandsrapport. Dersom en slik rapport ikke foreligger ved salg, skal ikke selger kunne ta "solgt som den er" - forbehold.

Forsidebildet i artikkelen er av tanais på flickr under CC-lisens.

Logg inn

Med din brukerinformasjon hos hjem.no

Logg innOpprett ny konto

Del med andre

Rangér denne